Techniki mindfulness jako wsparcie redukcji stresu opiekuna podczas wycieczki szkolnej

Przeanalizowaliśmy badania Allison Morgan z Uniwersytetu Northwestern College, Orange City, Iowa, które wykazały związek między redukcją stresu u nauczycieli a stosowaniem praktyk mindfulness. Czy techniki te mogą pomóc także nauczycielom-opiekunom podczas wycieczek szkolnych? Przedstawiamy listę propozycji do przetestowania, aby odnaleźć harmonię po stresującym dniu podczas zielonej szkoły. 


W ostatnich latach stres nauczycieli wysunął się na pierwszy plan jako temat badań i poszukiwań pomocy w jego zwalczaniu. W badaniach z 2016 przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych zawód nauczyciela znalazł się w czołówce najbardziej stresujących profesji. 


Przyczyny stresu nauczycieli obejmują brak wsparcia, obciążenie pracą i zachowanie uczniów. Stres nauczyciela powoduje wypalenie zawodowe, wpływa na

samopoczucie psychiczne i wpływa na atmosferę w klasach. Nauczyciele mogą stać się niecierpliwi, rozdrażnieni i sfrustrowani, co z kolei wpływa na uczniów pod względem akademickim i emocjonalnym. W analizowanych badaniach znaleziono zależność między stosowaniem technik mindfulness, czyli uważności, a lepszym samopoczuciem nauczycieli.


Uważność to bycie świadomym i zwracanie pełnej uwagi na chwilę obecną, koncentrując się na umyśle, ciele i oddechu. Poniżej opisujemy kilka praktyk uważności, które mogą pomóc nauczycielom w radzeniu sobie ze stresem.


Technika S.T.O.P (Stop, Take a breath, Observe, Proceed)

  • Zatrzymaj się - przerwij cokolwiek robisz

  • Weź oddech - skup się na odczuwaniu powietrza, które wdychasz i wydychasz

  • Obserwuj - jak się czujesz? Nazwij swoje emocje.

  • Kontynuuj - Rozpocznij ponownie od miejsca, w którym skończyłeś.


5 zmysłów - tu i teraz

Skoro już się zatrzymałeś/aś - dostrzeż, czego doświadczają Twoje zmysły. Co w tym konkretnie momencie słyszysz? Czego dotykasz? Jaki smak czujesz? Jaki zapach? Co widzisz? Nazwij to, co Cię otacza. W praktyce uważności kluczowe znaczenie ma tu i teraz - bez zamartwiania się przyszłością i rozpamiętywania przeszłości. Bądź. 


praktykuj wdzięczność

Mamy tendencję do zapamiętywania tego, co negatywne. Postaraj się dostrzegać i podkreślać dobro, które Cię spotyka. Zacznij od małych rzeczy i uczyń z tego swój nawyk. Szybko przekonasz się, że ma to zbawienny wpływ na samopoczucie. 


czuj uczucia, nie bądź uczuciem

Postaraj się nazwać to, co czujesz. Czy to na pewno złość? Frustracja? Bezsilność? Zamiast powiedzieć “jestem zła”, powiedz “czuję złość”. Pozwoli Ci to na oderwanie się od tej emocji - to nie ona Cię definiuje. Czujesz frustrację - to minie. Jesteś sfrustrowana - to nacechowanie od razu wskazuje na długotrwałość, ciężej z tym pracować. Odrywanie emocji od siebie przypomina, że to stan chwilowy.


pozwól sobie na jedno-zadaniowość

Wielozadaniowość stała się domeną dzisiejszych czasów - każdy powinien zdziałać wszystko, zająć się dziedzinami nawet poza swoimi kompetencjami, aby zadanie zostało wykonane. Zachęcamy do przełączenia się w tryb jednozadaniowy i odhaczanie małych sukcesów na codziennej liście “do zrobienia”. 


medytacja

Wielokrotnie potwierdzono naukowo dobroczynny wpływ medytacji na samopoczucie. Na wycieczkach szkolnych często brakuje czasu dla siebie, dlatego dzielimy się z Wami krótką praktyką jogi nidra, która pozwala odprężyć się w kilka minut. Protokół “non sleep deep rest” to szybki sposób na dogłębną regenerację.


Zdajemy sobie sprawę jak ważny jest dobrostan nauczycieli, odpowiedzialnych za swoich uczniów podczas wycieczki szkolnej, dlatego wybierając naszą firmę jako organizatora wyjazdu, otrzymujesz szereg benefitów, wspomagających Cię na wycieczce. Przeczytaj więcej: https://www.naferie.pl/_userdata/file/katalog-wycieczki-szkolne-campowo-naferie_72.pdf


Zainteresowanych pełnym studium mindfulness w redukcji stresu nauczycieli przekierowujemy do źródła: https://nwcommons.nwciowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1502&context=education_masters

Nasi partnerzy

wróć na górę